Leg og læring
Legende læring er grundlaget for de voksenstyrede aktiviteter, men også for legetøjet, redskaberne, omgivelserne og materialerne, der stilles til rådighed for børnene i de børneinitierede lege og aktiviteter. Vi har fokus på børnenes kommunikative og sproglige udvikling. Derfor sørger vi for at skabe de bedste betingelser for sprogudvikling gennem børnenes egen leg.
- Et eksempel: I dukkekrogen sætter vi en masse billeder op med tekst - og gerne så mange forskellige ting som muligt, som hører til i en dukkeleg:
dukker, dukketøj, sutteflaske, kopper, tallerkner, dukkeseng, barnevogn med videre.
Dette hjælper både de børn, som er præ-verbale, og dem der er rigtig godt med, fordi de tilbydes endnu flere nuancer af sproget i deres leg helt naturligt.
Desuden hjælper det de voksne til bedre at forstå de børn med meget lidt sprog, fordi børnene samtidig kan pege på billedet.
Sidst men ikke mindst hjælper billederne de voksne med at huske at benævne ordene i børnenes handlinger i legen.
Børnefællesskaber
Da vores dagtilbud for de fleste børn er det første sted, hvor de møder et børnefællesskab, har det stor betydning, hvordan barnet oplever sig selv som en del af dette fællesskab. De erfaringer barnet får her, tager det med sig videre i livet. Det er blandt andet i dette fællesskab, børn skaber deres selvbillede og får en idé om, hvem de er og hvor de hører til.
Derfor har vi i Solhøj stort fokus på, at alle børn bliver og oplever sig selv, som en del af børnefællesskabet. Nogle børn har det lidt sværere med de store fællesskaber. Derfor respekterer og understøtter vi i Solhøj også de små børnefællesskaber, hvor bare to eller tre børn får oplevelsen af fællesskab.
- Et eksempel: Et barn har vanskeligt ved at byde ind i en leg eller en aktivitet og kan måske ikke se egne talenter.
Den voksne støtter barnet på forskellig vis. Først ved at være til stede hos barnet for at skabe tryghed og støtte. Dernæst ved at hjælpe barnet med at sætte ord på sit ønske om deltagelse. Og til sidst ved at motivere de andre børn til at sætte ord på, hvad de oplever som talenter hos det pågældende barn.